Älykkäästi parkkiin!

Julkaisuaika:01-04-2021
Pysäköinninohjaus

Pysäköinninohjaus helpottaa parkkeeraamista kaupunkien keskustoissa. Kuva: Pixabay

Pitäisi päästä asioimaan virastotalossa, mutta läheiset parkkipaikat on täynnä. Sama keskustan kivijalkamyymälässä. Harmitus! Harmi, kun näitä ei voinut hoitaa netissä. Taidan suosia laitakaupungin ostaria ensi kerralla – siellä on lääniä parkkeerata auto. Tässä palaa vain aikaa, hermoja ja polttoainetta!

Palveluiden sujuva saatavuus, keskusta-asioinnin helppous ja päästöjen vähentäminen ovat kaikki isoja teemoja, jotka ovat kytköksissä kaupunkipysäköintiin. Asiaan liittyvät myös maankäytön optimointi, turhan ajelun vähentäminen ja elävän kaupunkikeskustan säilyttäminen. Puhumattakaan keskustassa asuvien viihtyvyydestä, asukaspysäköinnistä ja vieraspaikoista. 

Vielä uuden näkökulman tähän tuo autokannan sähköistyminen ja erityisesti latauksen viemä aika. Lataus kun olisi kätevä yhdistää siihen, kun auto on pysäköitynä. Mistä löydän lähellä kohdetta sijaitsevan vapaan sähköauton latauspaikan, jotta pääsen takaisin kotiin?

Parkkipaikkatiedot jaettavaan muotoon

Arjen digitalisaatio on ratkaisu keskusta-alueiden pysäköintiongelmiin. Tiedot parkkipaikoista voidaan kerätä tietokantaan, ja samalla tallennetaan niiden karttasijainnit ja erityisominaisuudet, kuten tieto invaparkista ja siitä, sopiiko peräkärry parkkiin tai onko sähköauton latausmahdollisuutta. Tähän tietovarastoon voi yhdistää reaalimaailmasta kerätyn tiedon digitaaliseksi kaksoseksi, ja sitten tiedämme, missä vapaat parkkipaikat ovat, ja voimme ohjata autoilijat lähelle kohdettaan ilman turhaa ajelua.

 Tiedon keräämisessä voi käyttää integraatioita parkkihallijärjestelmiin, IoT-tyylistä sensoritietoa kadunvarsista ja tekoälyyn perustuvia arvioita parkkipaikkojen täyttöasteista. Tämä tieto on jaettavissa autoilijoille kännyköiden ja tulevaisuudessa ehkä myös autojen navigointijärjestelmien kautta helpottaman asioinnin sujuvuutta. Miksipä ei myös yhdistettäisi liityntäpysäköintiä ja joukkoliikenteen aikatauluja vaihtoehdoksi navigointiin?

Pysäköinninohjaus kokeiluun Turussa

Kehitykselle löytyy myös esteitä: Suomen autokanta uudistuu hitaasti, eikä aina ole mahdollisuutta suunnitella matkaa etukäteen. Monelta autoilijalta puuttuu myös apukuski, joka voisi ottaa kännykän avuksi ja navigoida. 

Liikenteenopastuksessa tullaan vielä useampi vuosikymmen tarvitsemaan tienvarsimerkkejä opastamaan parkkihalleihin ja parkkialueille. Kuinka älykkäiksi ne saataisiin?

Dynniq-konserniin kuuluva YSP Oy on toimittanut reaaliaikaista parkkihallin varausastetta osoittavia pysäköinninohjausjärjestelmiä useisiin kaupunkeihin. Olemme myös tekemässä seuraavan sukupolven pysäköinninohjausjärjestelmää osana Turun Vähähiilinen liikkuminen liikennehubeissa -hanketta.  

Jaakko Leppänen

Operatiivinen johtaja, YSP Oy 

Lisätietoja älykkäistä pysäköinninohjausjärjestelmistä: Jaakko Leppänen, myyntijohtaja Mikko Mäkinen.