Mestarintunnelin uusi liikenteenohjausjärjestelmä lisää turvallisuutta

Julkaisuaika:12-05-2021

Kehä I:n Mestarintunnelin uusi liikenteenohjausjärjestelmä mahdollistaa entistä turvallisemman ja sujuvamman liikenteen. YSP ja Fintraffic toteuttivat hankkeen yhdessä.

Kehä I:n Mestarintunnelin uusi liikenteenohjausjärjestelmä on Fintrafficin ja Dynniq-konserniin kuuluvan YSP Oy:n yhteinen, yli vuoden suunnittelu- ja kehitystyön tulos.

Mestarintunneli lukeutuu Suomen vilkkaimmin liikennöityihin tunneleihin. Liikenteenohjausjärjestelmän uusimisessa asennettiin uudet tunnelin liikenteenhallinnan, tunnelitekniikan ja turvajärjestelmien ohjausjärjestelmät sekä tietoliikenneverkko, liikenteen valvontakamerat ja kamerapohjainen häiriönhavaintojärjestelmä.

Mestarintunneliin haettiin tiiviin yhteistyön kautta kustannustehokasta, toimintavarmaa sekä korkeatasoista liikenteenohjausjärjestelmää, joka palvelee tulevien vuosien liikenteen tarpeita mahdollisimman hyvin. Tunneli otettiin käyttöön aamuyöllä 11.5.2021.

”Yhteistyö YSP:n kanssa sujui erittäin hyvin, ja yhteinen laaja erikoisosaamisemme liikenteen ohjelmisto-, automaatio- ja järjestelmätoimituksista sekä kokemus eri liikenteenohjauksen ja tunnelitekniikan tarpeista antoivat tälle infraprojektille hyvät lähtökohdat”, kertoo projektipäällikkö Raine Sallinen Fintrafficin tieliikenteenohjauksesta yhtiön saitilla.

Seuranta perustuu kameroihin ja anturitietoon

Liikenteenohjausjärjestelmän uusiminen on ollut osa Mestarintunnelin laajempaa saneerausta, jossa elinkaarensa päässä olevat liikenteenhallinta- ja turvajärjestelmät vaihdettiin tämän päivän tunnelitekniikan mukaisiin moderneihin laitteisiin.

Mestarintunnelin liikenteenseuranta ja -ohjaus perustuvat seurantakameroiden ja mittausantureiden antamaan informaatioon. Tunnelissa tietoa Fintrafficin tieliikennekeskuksen käyttöön tuovat 24 liikennekameraa, paloilmoitinjärjestelmä sekä 48 häiriönhallintajärjestelmän kameraa.

”Kamerapohjainen häiriönhallintajärjestelmä tunnistaa myös esimerkiksi hitaat, pysähtyneet tai väärään suuntaan ajavat ajoneuvot”, taustoittaa projektipäällikkö Matti Peiponen YSP:stä.

Mestarintunneli on 530 metriä pitkä tietunneli, joka koostuu kahdesta rinnakkaisesta nelikaistaisesta tunnelista sekä niitä yhdistävistä yhdyskäytävistä. Sen läpi ajaa päivittäin lähes 80 000 ajoneuvoa.