”Parasta on työn monipuolisuus”

Julkaisuaika:04-06-2021

Matti Peiponen

Projektipäällikkö, automaatioinsinööri Matti Peiponen on työskennellyt Dynniq-konserniin kuuluvassa YSP:ssä noin 10 vuotta. Työssä kiinnostavat etenkin ohjelmointi ja uusien teknologioiden hyödyntäminen.

Mikä työssäsi on parasta?

”Työni on hyvin monipuolista: olen päässyt tekemään lähes kaikkea, mitä YSP:ssä voi tehdä. Aluksi tein sähkösuunnittelua, sitten siirryin valvomo-ohjelmoinnin pariin ja siitä ohjelmistoprojekteihin, nykyään toimin pääsuunnittelijana ja projektipäällikkönä. Haluan tehdä käytännön töitä projektihallinnan rinnalla. Se on onnistunut täällä, työn sisältöön pääsee vaikuttamaan. Teen muun muassa ohjelmistoprojekteja.

Saan opetella työssäni uusia asioita ja tutustua erilaisiin innovaatioihin. Tällainen on esimerkiksi julkisen palvelun Etsiparkki.fi-kokeilu, jota työstän parhaillaan Turun kaupungille.“

Kertoisitko vasta valmistuneesta Kehä I:n Mestarintunnelin projektista? 

”Olin YSP:n projektipäällikkö Mestarintunnelin liikenteenohjausjärjestelmän uusimisessa. Vastasin ohjausjärjestelmän uudelleenohjelmoinnista, häiriöhavaintojärjestelmän laitetoimituksista ja käyttöönotosta.

Työhöni kuului myös pääsuunnittelijoiden tukeminen. Pääsuunnittelijat nimetään meillä osa-alueittain, ja he hoitavat asioita hyvin itsenäisesti. YSP.stä oli mukana kaikkiaan 15 henkeä, ja työni hankkeessa jatkui puolitoista vuotta.”

Mikä kaikkea töihisi kuuluu, ja mikä on ominta osaamistasi?

”Etenkin ohjelmointi, ohjelmistotekniikka ja automaatiojärjestelmät kiinnostavat minua, samon innovaatioiden käyttöönotto. Opiskelen mielelläni uusia asioita ja otan haltuun uusia teknologioita.

Työni vaihtelevat paljon, ja teen myös esimerkiksi tarjouslaskentaa ja järjestelmien ylläpidon konsultointia.” 

Mitä kertoisit koodarille, joka on kiinnostunut talon töistä? 

”YSP:llä on hyvät mahdollisuudet kartuttaa omaa osaamistaan laajasti, jos on innokkuutta. Työn sisältöön on hyvät vaikutusmahdollisuudet, eikä työ ole yksipuolista.

Infrahankkeita olisi hyvä ymmärtää, mutta toisaalta asioita voi myös opetella työn ohessa, kaikkeahan ei voi tietää. Esimerkiksi tunneleiden teknisillä ratkaisuilla ja tietelematiikalla voidaan parantaa liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta sekä helpottaa häiriöiden huomaamista. Itselleni on tullut vastaan tunneliprojekteja kymmenkunta, ja lisäksi tietelematiikkahankkeita. ”

Miten päädyit töihin YSP:lle?

”Opiskelin JAMKissa automaatioinsinööriksi ja huomasin YSP:n etsiessäni Jyväskylästä harjoittelupaikkaa.

Valmistuin automaatioinsinööriksi vuonna 2012. Noin 10 vuotta on kulunut nopeasti näissä töissä, ja se varmaan kertoo siitä, että työni ovat olleet kiinnostavia.”

Lisätietoa YSP:stä

Teksti: Saga Wiklund

Kuva: Mika Särkijärvi