YSP uudisti Vuosnaisten sataman automaation Schneiderin teknologialla

Julkaisuaika:01-11-2021

Liikenteen älykkään ohjaamisen asiantuntijakonserni Dynniqiin kuuluva YSP Oy suunnitellut ja ohjelmoinut Vuosnaisten satamalaiturin uudistetun automaation Kustavissa. Kokonaisuuteen kuuluvat sähkö- ja hydrauliikkajärjestelmien valvonta, hälytykset ja käyttöliittymäpaneeli.

YSP:n käyttämät liikenne- ja automaatioratkaisut perustuvat Schneider Electricin teknologiaan.

”Tällaisissa kriittiseen liikenneinfraan liittyvissä hankkeissa tärkeää on käytetyn teknologian ja tehdyn toteutuksen luotettavuus. Myös huolellisen dokumentaation ja tietoturvan merkitys ovat keskeisiä”, kertoo YSP:n myyntijohtaja Mikko Mäkinen.

Mäkisen mukaan Shneiderin ja YSP:n vuosikymmenten mittaisen yhteistyön varrella on luotu kirjastoja ja ratkaisuja, jotka tuovat asiakkaille selvää etua projekteissa, esimerkiksi toteutuksen nopeuden sekä laadukkuuden kautta.

”Olemme rakentaneet Varsinais-Suomenkin alueella lukuisia maantie- ja silta-automaatiojärjestelmiä, ja parhaillaankin meillä on käynnissä projekteja laitospuolella”, kertoo Mäkinen.

Tavoitteena luotettava lauttaliikenne

Lauttasataman yhteysalusliikennelaituriin automaatiojärjestelmän uudistuksen tarkoitus on luotettavan lauttaliikenteen varmistaminen. Toimiva lauttaliikenne on Varsinais-Suomen saaristossa elinehto, joka palvelee niin liike-elämää, saariston ympärivuotisia asukkaita kuin matkailijoitakin.

Automaatiojärjestelmä kerää tietoa, tuottaa hälytyksiä ja antaa hyvät tilannekuva- ja diagnostiikkatiedot käyttäjäpaneelista monikielisesti. Järjestelmä liittyy laiturin hydrauliikkaan sekä sähköistykseen.

Entinen, lähes 50 vuotta vanha Ahvenanmaan yhteysalusliikenteen laituri oli erittäin huonokuntoinen ja tullut elinkaarensa päähän, kun Varsinais-Suomen Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY) päätti rakennuttaa modernin satamalaiturin vanhan viereen. Lauttasataman rakennustyöt valmistuivat ja yhteysalus aloitti liikennöinnin uuteen laituripaikkaan kesäkuun 2021 alkupuolella.

Uuden laiturin urakoinnista vastasi Destia. Laiturin, ajoneuvorampin ja tihtaalien eli alusten kiinnitystukien lisäksi Destia suoritti alueen sähkö- ja valaistustyöt. Kohteeseen toimitettiin myös laiturin valvontaan tarvittava Schneider Electricin järjestelmä, jonka ohjelmoinnin ja suunnittelun Destia toteutti yhteistyössä YSP Oy:n kanssa.

Haastavat kohteet vaativat varman automaation

Schneider Electricin automaatioratkaisut varmistavat, että Vuosnaisten uuden satamalaiturin valvontaan, ohjaukseen, turvallisuuteen ja tietoliikenteeseen liittyvät ratkaisut toimivat haastavissakin olosuhteissa.

”Kun kaikki järjestelmät toimivat kuten pitää, tien käyttäjät eivät edes huomaa niitä. Järjestelmien toiminta on sulavaa, kun käytetään kohteeseen sopivia järjestelmiä ja osaavia tekijöitä”, sanoo prosessiautomaatiosta vastaava tuotepäällikkö Marko Latvasalo Schneider Electriciltä.

Schneider Electricin automaatioratkaisut ovat YSP:lle entuudestaan tuttuja useista haastavista tunneli- ja siltakohteista, joiden kautta on syntynyt luottamus ohjelmistojen ja laitteiden varmatoimisuudesta haastavissa kohteissa.

Latvasalo muistuttaa, että esimerkiksi nykyaikaisen tunnelin automaatiojärjestelmän rakentamisessa on enemmän haastetta kuin vaikkapa ison teollisuuslaitoksen kohdalla.

”Tunneleiden automaation toteuttaminen vaatii laajaa järjestelmäintegraatiota ja ehdotonta luotettavuutta, kun kyseessä on ihmisten jokapäiväinen liikkuminen sujuvasti ja turvallisesti.”