Turun uudet katuvalot säästävät energiaa

Julkaisuaika:08-12-2020

Turun uudet led-katuvalot Tuomiokirkon alueella

Turun tuomiokirkon lähistöllä loistavat juuri uusitut katuvalot. Vuosien mittaan uudistus tuo kustannussäästöä, sillä led-valaisimien energiankulutus on noin kolmannes vanhojen suurpainevalaisimien kulutuksesta.

Katuvalojen merkitys korostuu pimeänä vuodenaikana. Turun katuvaloista noin kolmannes on uusittuja led-valoja, ja eräs tuoreimmista saneerauskohteista sijaitsee Turun tuomiokirkon lähellä, Piispankadulla ja kauempana kirkosta sijaitsevilla poikkikaduilla: Tehtaankadulla, Agricolankadulla, Kasarminkadulla ja Vänrikinkadulla.

”Alueen katuvalot oli uusittava, koska pylväät ja entiset suurpainevalaisimet olivat tulleet elinkaarensa päähän. Kaapelit olivat 1960- ja 70-luvuilta”, kertoo Turun kaupungin käyttöpäällikkö Olli Tirroniemi.

Luotettavana yhteistyökumppanina Turun kaupungilla oli Dynniq, jonka kanssa yhteistyö toimi Tirroniemen mukaan hyvin.

”Olimme tehneet muutaman hankkeen jo aiemmin, ja yhteistyö oli sujuvaa. Valojen ominaisuudet ovat sellaiset kuin toivottiin”, hän kiittää.

Hajavalo vähäisempää, suuntaus parempi

Led-valoilla saadaan valkoista valoa, ja taivaalle lähtevä hajavalo on vähäisempää kuin vanhoissa lampuissa. Valotehon lisäksi energiatehokkuus on aivan toista luokkaa kuin vanhoissa valaisimissa.

”Energiankulutus on noin kolmasosa edellisiin suurpainevalaisimiin nähden, joissain tapauksissa jopa vain neljäsosa”, tarkentaa Dynniqin myyntijohtaja Ismo Heikola.

Projektissa oli omat haasteensa, sillä tuomiokirkon seutu on muinaismuistoaluetta, jolla on tehty arkeologisia kaivauksia.

”Piispankadun valojen uusimisprojekti oli tämän takia suuritöinen ja haastava. Vanhojen pylväiden juurivalujalustat poistettiin, ja uudet jalustat piti laittaa juuri samoille paikoille. Samoin putkitukset oli tehtävä vanhoja reittejä pitkin, kajoamatta arkeologisiin maaosiin”, Tirroniemi kuvaa.

Katuvalot mahdollistavat valaisinkohtaisen ohjauksen

Urakassa Turun kaupunki teetti suunnitelmat ja Dynniq huolehti valaistusratkaisujen käytännön toteutuksesta.

”Dynniq Finland Oy toteutti valaistuksen maanrakennustöineen, kivetykset ja asvaltoinnit sekä parkkimittarien ja liikennemerkkien asennukset”, Ismo Heikola kertoo.

Katuvaloissa on sisäänrakennettu mahdollisuus esimerkiksi valojen yöajan himmennykseen ja valaisinkohtaiseen ohjaukseen; Enston maahantuomat valot edustavat uusinta led-tekniikkaa.

”Liittimet on laitettu valaisimiin valmiiksi, jotta niihin voidaan tehdä tulevaisuudessa valaisinkohtainen ohjaus. Valaisimien liittimiä on mahdollista hyödyntää jatkossa myös johonkin aivan uuteen innovatiiviseen ratkaisuun. Ala kun kehittyy kovaa vauhtia”, Tirroniemi kertoo.

Katuvalojen elinkaari on kymmeniä vuosia

Nyt uusituista katuvaloista osa oli peräisin jopa 1960-luvulta, tuoreimmat uusitut 1990-luvulta. Uusille katuvaloille lasketaan noin 30 vuoden elinkaari.

Dynniqillä on Turun kohteen valoille kahden vuoden takuu, ja ylläpitourakoitsija vastaa valoista sen jälkeen.

Tirroniemen mukaan Piispankadulle toimitettiin Schréderin valoja, joiden värilämpötila on  neutraalin valkoinen, noin 4 000 kelviniä (vertailun vuoksi kotivalaistuksessa värilämpö vielä nykyään on usein lämmin valkoinen, noin 2700–3000 kelviniä). Uudet valaisimet ovat 43-wattisia, kun vanhat olivat 150-wattisia.

Dynniq on toteuttanut Turun kaupungille vastikään myös Pansiontien, Ratakadun, Iso-Heikkilän ja Hurttivuoren alueiden valaistukset.

”Lisäksi toteutimme liikennevalot Hämeentien ja Jaanintien risteykseen ja Aurajokirannan rantakeskukset Itäiselle rantakadulle. Nämä keskukset tulevat palvelemaan isoja laivoja, jotka saavat keskuksista sähköä”, Ismo Heikola toteaa.

Ledejä alkaa olla Turun kaikkiaan noin 30 000 katuvalosta noin kolmasosa. Uusittavia kohteita riittää jatkossakin, suurin osa katuvaloista on yhä kellertävää valoa tuottavia suurpainenatriumlamppuja.