Uudet sähköautojen latauspisteet mahdollistavat etäohjauksen

Julkaisuaika:18-02-2021
Uudet sähköautojen latauspisteet mahdollistavat etäohjauksen. Pistekkeen tyyppi on Virta Double. Kuva: Virta Global

Dynniq Finlandin Ruoholahteen urakoimat sähköautojen latauspisteet edustavat edistyksellistä teknologiaa, joka soveltuu myös täyssähköautoille. Kuva: Virta Global.

Dynniq Finland rakensi Helsingin Ruoholahteen yksityiskäyttöön lähes 30 sähköautojen latauspistettä, jotka ovat etäohjattavia ja mahdollistavat myös käyttöön perustuvan laskutuksen. 

Tarve sähköautojen latauspisteille kasvaa lähitulevaisuudessa. Osana ilmastonmuutoksen hillitsemistoimia julkinen tuki sähköautoilulle on kasvussa. Autoilijoita vetää puoleensa myös se, että täyssähköautolla ajaminen on halvempaa kuin fossiilisia polttoaineita hyödyntävällä autolla ajaminen.

Dynniq Finland suunnittelee ja rakentaa asiakkailleen latauspisteitä ympäri Suomea. Vastikään yhtiö urakoi latauspisteitä Helsingin Ruoholahteen: Kellosaarenkadun varressa ja Selkämerenkujan lämpimässä hallissa sijaitsee nyt yhteensä 28 latauspistettä. 

Urakan tilaajana toimi Ruoholahden pysäköinti Oy, jonka jäseninä on 43 osakkuusyhteisöä. Paikat ovat nimettyjä; paikkojen haltijat joko asuvat alueella tai heillä on yritys siellä. 

Latauspisteiden urakointi oli isompi työ kuin etukäteen ajateltiin, sillä tehokkaiden etäohjattavien latauspisteiden valinta johti sähkönsyöttöön liittyviin muutostöihin.  

Sähkönsyöttökin piti uusia

Ruoholahden 11 kilowatin tehoiset sähköautojen latauspisteet toimitti Virta Global, ja ne edustavat edistyksellistä teknologiaa, joka soveltuu myös täyssähköautolle. 

”Latauspisteissä on etävalvonta ja -ohjaus, jonka ansiosta käyttötuki on helposti saatavilla, ja ne mahdollistavat myös käyttöön perustuvan laskutuksen”, kertoo operatiivinen johtaja Mikko Kaipainen Dynniqistä.

Urakassa ei vältytty yllätyksiltä: autohallin sähkönsyöttö piti uusia kokonaan, se ei olisi riittänyt latauspisteisiin. Tässä kohtaa valmiiseen suunnitelmaan piti vielä tehdä muutos.

”Kokonaishintaan ja suunnitelmaan perustuva urakka muuttui tässä vaiheessa, jotta päästiin tilaajan toivomaan lopputulokseen. Sähkönsyöttöön liittyvien muutostöiden vuoksi urakan aikataulu meni täpärälle, mutta latauspisteet saatiin kuitenkin luvatussa aikataulussa käyttöön joulukuun alussa”, Kaipainen kertoo.

Suunnitteluun kannattaa varata aikaa 

Isännöitsijä Timo Sillanpää Realiasta hoiti asiaa Ruoholahden pysäköinti Oy:n puolesta, ja hanke yllätti hänet työläydellään.

”Prosessi oli monipolvinen, työläs ja paljon selvityksiä edellyttävä. Kyseessä on hanke, joka vaatii kenttäselvitykset – kuten sähköpääkeskuksien ja kaapelointien riittävyyden varmistamisen – ja vasta sitten päästään asentamaan varsinaisia latauspisteitä”, Sillanpää toteaa.

”Jos kyseessä on isohko urakka, kannattaa palkata tekninen asiantuntija edustamaan tilaajaa. Tarvitaan myös perusteellinen alkupalaveri, jossa käydään läpi hankkeeseen osallistuvien roolit”, hän kertoo.

Ruoholahden pysäköinti Oy toimi edelläkävijänä, sillä sama urakka on edessä monella taloyhtiöllä ja yrityksellä. Yhtiö selvittää parhaillaan toisen latauspisteurakan teettämistä.

Dynniq Finland on valmis tekemään sähköautojen latauspisteiden rakentamisessa avaimet käteen -urakoita, joihin kuuluu sekä suunnittelutyö että toteutus. (SW)